sirien píše:
Nůž na brambory nebo sekyru na dřevo. Sem zvědavej, jak úspěšně bys spravoval nějakou sofistikovanější zbraň a jak moc bys jí pak byl ochotnej důvěřovat v boji na život a na smrt.
(ale je fakt že s tím nožem už jsem úspěšně krájel i brambory)
Prostě nabrousíš zbraň, nevidím důvod proč z toho dělat vědu. Dělaly to generace válečníků, legionářů, lapků, rytířů, žoldnéřů, vojáků ... a velká spousta z nich nevěděla o kovářství ani zbla. To už se ale dostávám k další otravné vlastnosti Končiny a sice že doslova na každou blbost (včetně čistě fluffových, postavu dokreslujících činností, které nějak prakticky využiješ možná tak jednou za kampaň, pokud vůbec) potřebuješ mít specializovanou dovednost. Ostatně viz Jerson někde v témhle diskuzi.
Co se sofistikovaných zbraní týká, zrovna nedávno jsem byl na IDETu a chlapík z belgické zbrojovky tam ukazoval českým vojákům nějakou
výzbroj co vyrábí včetně čistění (mimochodem jejich komentáře na téma lobing České zbrojovky a literal facepalmy nad srovnáním s fasovanýma zbraněma fakt stály za to) a musím říct, že jsem fakt zíral jak rychle a jednoduše se to dá rozebrat a zase složit. Krom toho, o technických znalostech dvanáctiletých příslušníků dětských armád bych si iluze nedělal, přitom evidentně nejzákladnější údržbu (byť obvykle podstatně starších zbraní) zvládaj.
Druhá věc, ta degenerace zbraní v Končině probíhá neuvěřitelně rychle (a ony zrovna zbraně jsou kupodivu dělané s ohledem na to, že budou muset vydržet docela dost) a má šíleně velký efekt na čísla (člověk by naopak řekl, že v první řadě bude záležet na člověku co tu zbraň drží než jak moc je zrovna nabroušená, obzvlášť v survival žánru a pokud zbraně mají být takhle moc spotřební).
Ale ok, realita není zas tak důležitá. Horší je že pro hru samotnou tohle řešení vlastně jenom dělá celou hru víc náhodnou a přidává trackování HPček u zbraní a jejich momentálních statů. Bavilo mě hrát postavu kde jsem si trackoval tři druhy granátů, náplně do plamenometu, paralytický šipky a palivo do jetpacku (a kromě toho ještě HPčka a kondice). Baví mě magické systémy, kde se každé kouzlo může strašlivě zvrhnout (a dokonce mít i potenciálně smrtící efekt) jen protože si na něj blbě hodíš. Ale v prvním případě je to zábavné, protože ty se rozhoduješ jak svoje zdroje použiješ a pokud to uděláš, má to nějaký efekt. V druhém případě je to cool protože to říká něco o světě (magie je vrtkavá a nikdy to nemáš jisté) a protože tě to nutí rozhodovat jestli doopravdy chceš přijmout rizika nebo to nestojí za to a raději se pokusíš věci vyřešit nějakými světskými prostředky. Obojí mimochodem dává smysl (tedy ta magie tedy spíš v závisloti na settigu) a dodává to hře nějaký feeling.
Oproti tomu v Končině rozbíjíš zbraně a fakt rychle a je to dost poznat. Co je horší děje se to přesně tím stylem jak popisuje ten článek: "Vaše hrůzostrašná dvojbřitá sekyra vám dávala 3 k útoku a -1 k obraně? Už dává jen 2 k útoku a -1 k obraně." Nedá se s tím nic dělat, není tomu jak zabránit, a tedy to funguje víceméně jen jako randomizér bojů.
Kromě toho celý tenhle subsystém silně zavání vedlejšími efekty typu spirála smrti a problém golfového vaku, kteréžto sice nemusí být přímo nevýhododu, ale silně pochybuju že kdokoli z lidí kolem Končiny se něčím takovým zaobíral. To by totiž museli tušit že něco takového existuje. A přečíst si toho zmiňovaného Arnesona (Blackmoor), to jsem totiž nemyslel nikterak shazovačně, ale zcela vážně - kdo chce dělat survival rpg, pro toho je nastudovat Arnesona a 70s D&D základ.
Mimochodem ani o tom, že to vyvolává kdovíjak survival feeling nejsem přesvědčen. Survival je pro mě když Conana cestuje po Hyborii a jediný co má je ukradený meč, kalhoty a sandály. Nebo Mad Max (spíš Road Warrior, ve Fury Road je benzínu evidentně pořád moře a nábojů se tam vystřílí víc než v původních třech filmech dohromady), kde uprostřed filmu získá deset nábojů do brokovnice. A přesně tomuhle Končina spíš než aby to podporovala hází klacky pod nohy, protože jediný meč může Conan po dvou střetnutích s divokými psy pomalu zahodit (a má štěstí že u sandálů se HPčka nepočítaj ... i když kdoví, jestli to časem někomu nepřijde jako dobrý nápad) a Maxova lupara bude nejspíš po první písečné bouři a pár ubitých nájezdnících horší alternativa k mlácení lidí pěstí (holt je to jenom policajt a ne zbrojíř).
Je to špatné řešení? Podle mě ano. Je to naprostá katastrofa? Asi ne, katastrofální by bylo mít tabulku osvětlení a házet jestli jsi oslněn poté co vylezeš z hospody. Tohle je jenom špatná implementace (pravděpodobnost/rychlost opotřebení ve spojení s náhodností jakou se to děje, obrovským efektem co to má a nutností mít specializovaný skill na opravu), průměrného nápadu (HPček u vybavení). A silně pochybuju, že někdo podle nové verze Končiny as-written zkusil odehrát alespoň krátkou kampaň (bych si tedy nevsadil ani na to, že to někdo zkoušel s jakoukoli verzí Končiny...)
sirien píše:
pořád sme neviděli ten novej souboják a hodnotit subsystém bez znalosti systému je vždycky trochu tricky
Ano je. Ale je to verze 1.2. tedy nepředpokládám, že bude od základů překopán celý souboják nebo celá matematika. Tedy teoreticky by se zase mohli vrátit ke k%, což by na jedné straně dávalo pro tenhle subsystém mnohem větší smysl, ale dělat to jen kvůli rozbíjení zbraní bylo něco jako ta pohádka o tom, jak Kocourkovští stavěli radnici od střechy a tu pak půl vesnice drželo, než pod ní zbytek přistavěl stěny. Ještě začít nosit dovnitř světlo v pytlích, protože se zapomnělo na okna...
...no nic, evidentně už zase shazuju mladé perspektivní (ehmm) tvůrce...
skew píše:
Velká sekyra 2 body zátěže, menší sekyry další 3 body zátěže, lehká zbroj 1 bod, kuše 1, to je sedm, tedy musíš mít výdrž 2 abys to všechno pohodlně unesl, ale už nevezmeš nic víc. Imo toho s sebou prostě nebudeš tahat tolik (a pokud ano, tak jsi nejspíš bojově orientovaná postava a bez tak nemáš nic moc jiných zdrojů na práci).
Tak zatížení jsme sice neřešili, ale bral jsem to jakože Str 18, Con 16 (po převedení do 5e statů, ve 4e ještě víc) k nošení výše uvedeného docela opravňuje. A jako ano, je to bojová postava a zas tolik toho netrackuje, to ale samo o sobě není moc důvod aby začala.
Jinak chtěl jsem chtěl v souvislosti s trackováním poškození zmínit toho černocha s vyříznutým jazykem ze Syndibáda, jak s sebou vždycky tahal kotel vrhacích nožů, ale Jerson mě předběhl...
Jerson píše:
Jenže stačí jedna vykrytá rána nebo jeden úder, který tím lukem provedeš a můžeš ho zahodit, případně riskovat, že ti při natažení praskne v ruce.
To se určitě stát může, ale zas luky se obvykle dělaly z velmi kvalitního dřeva a lze tak nějak předpokládat, že kdokoli s aspoň miniálním bojovým výcvikem (tj. mezi fantasy dobrodruhy prakticky všichni) to nebude používat jako kyj nebo to tím záměrně natvrdo krýt čepele. Mimochodem zrovna v tomto případě by ta HPčka zbraní aspoň dávala smysl.
...
Mimochodem víte o nějakých elegantních metodách jak řešit poškozování výbavy?
Mě napadá volitelné pravidlo z Dark Sunu pro D&D 4e, kde při hodu 1 na útok bylo možné si hod přehodit, ale zbraň se v tom případě rozbila tj. stala se z ní improvizovaná zbraň (pokud ji chtěl člvěk používat dál, vlastně se jen změnila se kostka kterou se házelo na zranění). V settingu velmi vzácné železné zbraně se rozbily jen pokud při rerollu padlo 1-5. V kombinaci s encounterovými a deními powery, u kterých hráčům obvykle dost záleží na tom aby zasáhly, je to docela pěkné řešení.
Špatný mi nepřišel ani nápad (z nějakého blogu?), kdy se za rozbití přilby (tj efektivně -1 AC nebo tak něco všechny fluffové nevýhody vyplývající z toho že člověk nemá přilbu) dalo vynegovat extra zranění ve chvíli, kdy postava dostala kritický zásah.
BRP nebo možná nějaké rozšíření k Call of Cthulhu mělo zase docela elegantní pravidla pro selhávání střelných zbraní při různém stupni údržby, ale ty jsou postavené na d% hodu (který se tam ale používá i třeba ke zlepšování postavy nebo v případě CoC k interakcím mezi dovedností Mythos a příčetností postavy, takže to není jen kvůli tomu).