Čas pro hrdiny

12.10.2019 16:08 - Jerson
Loki napsal posudky, tak si je můžete u svých postav přečíst.

Jsou tři možnosti - buď ten doktor byl velmi naivní při práci na tajném projektu, nebo o něm chtěl vědomě informovat cizince, nebo sledoval vlastní cíl, nebo podával zavádějící informace. Vím, že to působí jako WTF, ale tady opět vycházím z faktu, že reálně se odehrály i divnější věci a vyzrazení :-)
21.10.2019 14:20 - Jerson
V sobotu jsme hráli dvojitou misi, dohromady 11 lidí, z toho 10 nováčků a 8 nových postav (dva hráči adoptovali stávající agenty).

Na první misi jsem si připravil pět NPC - tři studenty Polytechniky v Cáchách. První je okultista, který jako jediný přežil zásah agentů Omegy na skupinu okultistů na univerzitě v Berlíně. Ten se pojil s druhým studentem, který sestrojil přístroj na zachytávání rádiového signálu a jeho projekci do lidského mozku. A třetí student na základě vzorku zaslaného jedním jeho známým doktorem vyrobil roztok, po kterém se člověk stane citlivějším na elektromagnetické vlny.

Problém byl v tom, že okultista a elektrotechnik se považovali za nejdůležitější v tomto pokusu, a toho druhého brali jen jako doplněk - okultista sloužil jako médium a tvrdil, že bez něj by to nefungovalo, a elektrotechnik si zase myslel, že jeho přístroj je důležitý a fungoval by s každým vhodným člověkem. Chemik byl tří čtvrtinový žid a velmi rychle zjistil, že tyhle pokusy můžou být nebezpečné, ale když se pokusil vycouvat, tak elektrotechnik, který o jeho židovství věděl, ho začal vydírat. A Okultista se začal bát, že si Elektrotechik našel jiné médium a teď odkládá další pokus. Skutečný problém byl v tom, že při posledním pokusu se Okultista napojit na nějaké vyšší vědomí, nebo možná byl posednut démonem, začal vykládat nesmysly, které si následně nepamatoval, a elektrotechnika to vyděsilo.

Dál tam byl děkan fakulty, který měl starost, zda tenhle výzkum odpovídá standardům árijské vědy - když by ne, tak by to zatrhnul, ale zase by nerad poškodil výzkum, který by špičky nacistů (třeba Himmler) mohli považovat za zásadní. A k němu byl proděkan, který si brousil zuby na místo děkana a hodilo by se mu každý děkanův přešlap - nicméně ten se do hry nedostal, tedy nikdo s ním nakonec nejednal.

Tihle čtyři napsali dopisy čtyřem postavám s žádostí o pomoc. Okultista chtěl, aby jako známá přiměla Elektrotechnika k dalšímu pokusu, ten zase chtěl po jiném člověku, aby u pokusu asistoval a vysvětlil, na co vlastně narazil, chemik chtěl odstranit hrozbu svého prozrazení a děkan chtěl po odborníkovi na okultismus, aby posoudil árijskost takového výzkumu - a všichni to chtěli více či méně tajně.

Postavy měli skoro všichni předem udělané, nicméně doladění jsem provedl tak, že jsem na stůl vyskládal asi 70 kartiček aspektů (včetně těch, které si navrhli při tvorbě) a nechal je, aby si vybrali, co chtějí. Trvalo to déle, než jsem odhadoval, protože přehlédnout všechny v šesti lidech přeci jen trvalo déle, ale za patnáct minut byli všichni s tvorbou postav hotoví. Výběr vybavení proběhl klasicky - kompasy, mapy, ale kupodivu v první skupině asi žádné zbraně, žádné plynové masky, lana s kotvičkou a jiné kravinky. Pro druhou skupinu mi chyběla kartička mačety a A19 po mé poznámce vyměknul a místo dvou pistolí různé ráže si vzal jen jednu, kterou stejně nevyužil :-)

Agenti - tedy budoucí agenti - se na začátku neznali, jen někteří z nich z doslechu, takže napřed každý navštívil "své" NPC, pak toho, na koho měl zapůsobit, přičemž se začali potkávat, dali se dohromady a celkem rychle usoudili, že budou pracovat spolu a celý případ vyřeší hromadně. Takže kontakt chemika ho přiměl vyrobit další dávku tinktury výměnou za to, že ho dostane do Francie, tím mohli říct, že provedou další pokus s vyvoláním, u kterého budou někteří z nich přítomni, budou si ho nahrávat, a pak se uvidí.

Zajímavé bylo, že jeden z nováčků měl možnost Telexem kontaktovat jistou skupinu (konkrétně Omegu) a získat od nich některé informace - což fungovalo tak, že dotyčný hráč psal otázky na stránky Omegy a dva z mých hráčů na dálku a se zpožděním odpovídali, jak uměli.

Díky aktivnímu využívání aspektů a taky docela slušnému počátečnímu štěstí nasbírali 24 úspěchů a jen 2 komplikace, takže na konci jsem za své rezervy přihodil podezření obou účastníků pokusu, což vedlo alespoň k Defconu 1, jinak by to uhráli úplně s přehledem, což by ale moc neodpovídalo herní situaci. Chemikma posadili na vlak do Paříže, ale na konci zabavili záznam z pokusu i přes odpor elektrotechnika, a navíc děkanovi chtěli doporučit, aby ty pokusy zatrhnul a oba rozdělil, ale už mu to nikdo neřekl, protože raději co nejdřív odjeli.

Hráči si vybrali možnost hrát uzavřenou hru, takže žádný pasiáns s vyloženými kartami se nekonal a jak dobře si vedou a jaké nebezpečí jim hrozí odhadovali opravdu jen z děje ve hře, což se ukázalo jako dobrá volba. Jediné co prozrazovalo výsledky bylo, když jsem odkládal vytažené komplikace za spotřebované aspekty a nebo naopak když žádné aspekty nespotřebovali. To asi nebudu umět obejít.

No a pak jeden z nich sepsal hlášení a zadal úkoly druhé skupině - tedy přednesl to dvěma svým známým, a druhá skupina už od začátku pracovala v týmu. Jen jsem odflákl popis toho, jak se dali dohromady, to příště musím vysvětlit lépe.

Takže druhá skupina nastoupila s Defconem 1 a nedůvěrou několika NPC (což odpovídalo, když to všichni chtěli udržet v tajnosti). Zjistili, že Okultista někam zmizel, na děkanovi si vymohli spolupráci a přístup do laboratoře, ze které prakticky vyhodili Elektrotechnika, po nějakých peripetiích sehnali foťák, aby nafotili aparaturu, provedli chemický rozbor zbytků roztoku... taky měli za úkol vytěžit Chemika, ale protože ten už nejspíš odjel, tak neměli jak. Takže ještě prohledali pokoj Okultisty a sebrali grimoár vyvolávání. Tenhle jejich přístup šel ruku v ruce s tím, že jsem častěji používal nevýhody plynoucí z vyššího defconu, takže NPC více odolávaly, a i když používali aspekty dost často, měli už menší štěstí na karty a Defcon se zvyšoval rychleji. Jeden z agentů se přes Telex domlouval a agentem z první skupiny, když potřebovali znát nějaké detaily. Klasicky došlo k tomu, že i když se lidé snaží psát hlášení jasně, tak když ho pak čte někdo jiný, je snadno zmatený a dochází k nedorozuměním. Prostě běžná situace.

Do téhle druhé hry jsem pak nasadil i dva agenty cizí organizace, kteří mohli agentům Omegy pomoct (nebo uškodit, ale byli to celkem neškodní akademici, tedy jeden mág a jedna doktorka), nicméně protože je hráči nedokázali správně odhadnout, tak se jich obávali a vyhýbali se jim. Na defconu 2 se už objevili i Gestapáci, kterých se jeden z agentů taky polekal, takže pro zahlazení stop způsobil únik plynu v laborce a následný výbuch (tedy metoda ústupu dle A15), a po pár dalších akcích byly karty na

Postup 3 + 4 úspěchy
versus
Defcon 3 + 3 komplikace

Tedy stačil jeden úspěch na splnění mise, ale dvě komplikace na totální průser. V jejich následující scéně jsem si vytáhl úspěch a dvě komplikace, tedy úplně nerozhodný výsledek (to se mi ještě nestalo), takže jsem pokračoval dál. Všechny únikové silnice byly hlídané, což zjistili, když se pokusili všichni pohromadě odjet autem, takže auto nechali na místě a v noci se vydali před hranice do Belgie po svých a mimo cesty, což se jim podařilo, takže nakonec to byl přeci jen úspěch, i když se zalarmovaným Gestapem. Příští mise v Cáchách bude hodně náročná :-)

Celkově - super dvojhra, skvělé využití archivu i Telexu Omegy, kdy si úplní nováčci dokázali udělat docela dobrý přehled o tom, o co by mohli jít, a dokonce v první misi ani nevěděli, jaké úkoly by měli zadat druhé skupině, protože měli dojem, že vlastně všechno vyřešili.

Při hře jsem jim připomínal, aby si zapisovali názory na ostatní, takže se průběžně měnily i vztahy a důvěra, zejména ve druhé skupině mi to přišlo trochu živější, a doufám že z toho budou i posudky. Systém pochopili všichni bez potíží, jen musím vyladit to jak se fyzicky manipuluje s kartami aspektů - jak se vyložit, jak je spotřebovat - tapnout, atd. To že mi za celou dobu neviděli do karet nikomu nevadilo a někteří to ocenili jako příspěvek k atmosféře, takže to asi nastavím jako standard. První skupina odhadovala svůj Defcon o stupeň výše, než byl doopravdy, druhá skupina na chvíli ztratila iniciativu, ale hned ji zase získala zpět.

Ve výsledku jsme zjistil, že si budu muset u NPC zaznamenávat, jaké agenty potkaly a jaké k nim mají vztah, a taky si budu muset vést poznámky u cizích organizací - třeba Gestapa - o kterém agentovi co ví.

Tahle dvojitá mise byla sice náročnější na přípravu a na organizaci, protože mezi nimi byla jen pauza na oběd, necelé dvě hodiny, což na předání informací není moc, ale pro první pokus to stačilo. Když bude víc lidí na Telexu, bude to ještě lepší.
21.10.2019 14:25 - Šaman
Jerson píše:
sestrojil přístroj na zachytávání rádiového signálu a jeho projekci do lidského mozku

Omlouvám se za asi trolling, ale takovému přístroji se říká kapesní rádio se sluchátky. :)
21.10.2019 14:26 - LokiB
Píše:
Díky aktivnímu využívání aspektů a taky docela slušnému počátečnímu štěstí nasbírali 24 úspěchů a jen 2 komplikace,


Jakože pálili od začátku aspekty jak o život? Nebo jak jinak toho dosáhnout, než mít astronomickou kliku? Samotné použití aspektu v tom poměru přeci nepomáhá.
21.10.2019 15:18 - Jerson
Šaman píše:
Omlouvám se za asi trolling, ale takovému přístroji se říká kapesní rádio se sluchátky. :)

V roce 1939 žádné kapesní rádio neexistovalo, možná tak krystalka, a hlavně na to musíš slyšet. Jeho cílem byl přijímač signálu, který by člověk vnímal přímo v hlavě, tedy rádiová telepatie.

LokiB píše:
Jakože pálili od začátku aspekty jak o život? Nebo jak jinak toho dosáhnout, než mít astronomickou kliku? Samotné použití aspektu v tom poměru přeci nepomáhá.

Obě skupiny od začátku usoudily, že mechanicky nejúčelnější je každou scénu spotřebovat alespoň jeden aspekt, takže je od začátku spotřebovávali. Jeden z nich dokonce provedl celkovou obnovu aspektů (za jednu komplikaci do Defconu). Nicméně párkrát jsem vytáhl třeba tři komplikace ze tří karet, takže jen zmírnili nástup potíží, ale nezastavili je.

A asi nejlepší bylo, když se mexický vyšetřovatel sjel drogou, aby zkusil zjistit postup výroby té chemikálie, a vytáhl si tři komplikace. Dostal takovou vizi, že u toho málem chcípnul :-)
21.10.2019 16:40 - LokiB
Jerson píše:
Nicméně párkrát jsem vytáhl třeba tři komplikace ze tří karet, takže jen zmírnili nástup potíží, ale nezastavili je.


jako jestli měli ve výsledku jen 2 komplikace, tak to na každou takovouto situaci museli spotřebovat 2 aspekty. ok, hráli to tedy rozumně a měli vhodné aspekty, pak to je zjevně trochu jiné :)
21.10.2019 17:37 - Jerson
Ne, to jsou dva různé skupiny. Ta první si vytáhla celkem 24 úspěchů a asi 8 komplikací, že kterých jich pomocí aspektů 6 odhodili.
Druhá skupina používala aspekty podobně často, ale tažené karty už obsahovaly víc komplikací a navíc jsem jim od začátku přidával negativní aspekty (tedy navíc táhnou jednu až tři karty, a když to jsou úspěchy, tak je odhazuju pryč.) Tim se jim podařilo nasbírat 20 úspěchů a 15 komplikací, ale do začátku dostali Defcon 1, což je jakoby dalších 5 komplikací navíc, takže v předposlední scéně to bylo 20:20 a pak se rozhodovalo, co vytáhnu jako první.
21.10.2019 17:48 - LokiB
Klikaři :) šance komplikace 50:50 s úspěchem, a výsledek 24:8. ... 24 a více úspěchů ze 32 pokusů má pravděpodobnost 0,35%, nebo ne? ... takže se nezdá, že by tento výsledek někdo v blízké době zopakoval :) ... nejspíše až tak za dalších 285 akcí.
21.10.2019 19:39 - Jarik
LokiB: A není to náhodou 24 ku 8 => 3 ku 1. takže 25% ?
Spíš tam je výhodou to, že v těch scénách nemusí platit ty aspekty pro formu (na dorovnání náročnosti).
21.10.2019 19:55 - LokiB
Jarik: no, kombinatorika mě učila něco jiného, ale už je to dlouho :)
Resp. jestli máš pocit, že šance hodit 99x ze 100 pokusí na minci orla je asi tak 1%, tak se s tebou možná zkusím někde vsázet, z toho by mohlo něco kápnout ;)

Ok, tady je ten problém trochu odlišný v tom, že narozdíl od hodů mincí, kde jsou stále obě možnosti 50:50, se s počtem vytahaných úspěchů šance na další úspěch celkem slušně snižuje, takže pravděpodobnost je ve skutečnosti ještě daleko daleko nižší, než jsem uvedl, ale to jsem pro jednoduchost zapomněl započítat :)
21.10.2019 21:31 - Jerson
Když kontroluju poznámky, tak těch vytažených a odhozených komplikací muselo být víc, protože bylo šest hráčů, každý měl pět až sedm aspektů a asi polovinu museli spotřebovat. Jen si odhozené karty nezapisuju. Takže to bylo spíše 24:17 nebo tak nějak.
21.10.2019 23:09 - LokiB
šance na přesně 24 úspěchů (hod mincí) a 17 neúspěchů ze 41 hodů je necelých 7%.
šance na 0-17 neúspěchů (tedy 24 a více úspěchů) ze 41 hodů je cca 17,5%. Takže to i tak byli klikaři.

Každý rozdíl od "středu" 50:50 tu šanci celkem výrazně snižuje. Třeba už 19 a méně neúspěchů z 41 má jen 26,6%

a to stále beru hod mincí pro jednoduchost a představu. nechce se mi dělat vzoreček pro tu klesající šanci u Omegy
22.10.2019 06:29 - Jerson
To je tím, že každý používá balíček 52 karet, ze kterých jich vytáhne tak 7. Až bude mít každý 20 karet, k takové situaci už nejspíš nedojde.
22.10.2019 13:42 - A15
Jerson píše:
tedy metoda ústupu dle A15

To je sprostá pomluva, slavný soude! Já nikdy s žádným plynem nemanipuloval!
To je vše výmysl imperialistických vyšetřovatelů a novinářských hyen.
... a navíc v té knajpě neměli vodku, takže si za to mohli sami, náckové.
22.10.2019 14:19 - LokiB
Soudruhu Grabonove, chovejte se jako uvědomělý občan Sovětského Svazu! Plná kooperace se soudem sice není polehčující okolnost, ale její odmítnutí je zásadní přitěžující okolností.
A nezapomínejte, že obhajoba je součástí obžaloby!
23.10.2019 14:44 - A15
Kde je dost dynamitu, tak není žalobce. A kde není žalobce, není ani soudce.
A navíc to byli jen náckové a navíc Američani.
15.11.2019 09:24 - Jerson
Reakce na Lokiho příspěvek

LokiB píše:
Vezmi si třeba Omegu ... teoreticky v ní můžeš "zažít" cokoli. Ale můžeš to i "odehrát"? Aby to bylo hra a měl jsi pocit hry?

Ano, můžu to odehrát. Nenapadá mě situace, ve které bych nemohl použít pravidla, která mi mě navedla, jak ta situace dopadne a jaký to bude mít vliv na vývoj příběhu. A zcela určitě nerozděluju hard verzi pravidel pro bojové situace a soft pravidlový přístup mimo boj, kde hodně věcí závisí právě na GM. Co řekne. Jak to řekne. Kdy to řekne. Co neřekne. Atd. To vše má pak vliv i na hraní hráčů.

Pak z toho vznikají cyklické debaty, ve kterých jedna strana naznačuje, že pravidla nebo moduly nejsou moc dobré, protože to strašně moc záleží na pojetí v té které skupině a na tom, jak to GM zvládne předat hráčům a jak to hráči uchopí, zatímco druhá strana tvrdí, že pravidla nejsou dobrá nebo špatná, ale že jsou dobří a špatní GMmové - nebo GMmové s lepším a horším přístupem - a stejně tak hráči.

LokiB píše:
Všechny ty body, které ty zazněly ... já si nedovedu úplně představit, že by se "odehrály" v Omeze a bylo to "napínavé". Jako můžeš tu situaci v Omeze zažít, ale ona nemá mechanismy, jak vytvořit z konkrétní scény dojem napětí. Vytáhnou se kartičky, když můžeš uplatníš aspekty na víc kartiček nebo snížení nezdaru. To je celé. Z toho třeba dojem dramatické honičky ve mně nevznikne.

Ano, mechaniky (Omegy) jen naznačí, jakým způsobem by případná dramatická situace měla vzniknout, ale nevytvoří ji, to je na hráčích. Jenže to není věc, kterou bych jakýmkoliv pravidlům vyčítal - já nečekám, že pravidla zajistí dobrou hru. To je opravdu úkol Vypravěče a hráčů.
Nicméně pravidla Omegy zajistí (kromě jiné) to, že prvních několik střetů nebude TPK. A nezáleží na tom, jak dobrý nebo špatný GM bude, jak bude napsaný modul, jak vhodně nebo nevhodně si hráči vytvoří postavy, jak je zahrajou, jak se rozhodnou, dokonce ani jak moc tvrdě proti nim bude GM hrát, když by měl takovou potřebu. Když se bude hodně cíleně snažit, může zneschopnit jednu postavu - ale víc nedá.

Tedy podle mě dobrá pravidla zabrání špatné (nezábavné) hře bez ohledu na schopnosti hráčů. Podrží a navedou GMma při rozhodování, volbě síly nepřátel a implementaci mechanických výsledků do hry.
DnD tohle nedělá. Tedy, ono ani není postaveno na tak, že by to dělat mělo, a stanovení síly nepřátel má jen při boji, kdy to funguje jen pro určité typy skupin (třeba že musí jít o čtyři rozumně vyvážené postavy). Vezmi jen to, jak tady Log a jeho spoluhráči čtou, že si neudělali dobré postavy a nepřizpůsobili tomu svůj přístup. Takové otázky jsem v Omeze nikdy neřešil a ani řešit nemusel.
15.11.2019 09:38 - Aegnor
Jerson píše:
a stanovení síly nepřátel má jen při boji, kdy to funguje jen pro určité typy skupin (třeba že musí jít o čtyři rozumně vyvážené postavy). Vezmi jen to, jak tady Log a jeho spoluhráči čtou, že si neudělali dobré postavy a nepřizpůsobili tomu svůj přístup.

Nooo ... tohle je nešťastnej příklad.
DnD 5e má u bojových npc/monster takzvaný "Challenge Rating" (CR) - jak drsný ten protivník je. CR X znamená, že je to monstrum vyrovnaná výzva pro skupinku 4 postav na úrovni X (např. CR 5 znamená, že skupina 4 odpočatých postav na páté úrovni by si s daným protivníkem měla poradit bez úmrtí některé z postav).
Tenhle CR se pak může sčítat a tak - máš postavy na šesté úrovni? Tak tam plácneš dva protivníky CR 2 a čtyři protivníky CR 1/2 a máš odpovídající encounter pro postavy.
No, a to bojové setkání v hospodě, o kterém probíhala vedle ta diskuze, je pro postavy na první úrovni, ale nemá CR 1. Má CR skoro 3.
15.11.2019 09:49 - efram
Jen taková vsuvka, klidně ji ignorujte. Proč má někdo problem s tím, že setkání je TPK. Pokud v reálu trefím na týpka a budu ho chtit převalcovat, a nejsem zrovan mistrem v boxu, tak mě asi převálcuje on. Je otázka jak moc. Zaklínat se tím, že omega nepřipustí v počátku tpk na mne působí zvláštně, zejména pokud je to systém, který je prezentován jako přibližení reálnosti (respektive tak ho chápu já z dlouhotrvající diskuse). Co to vlastně říká o OMEZE? Že chrání hráče před špatným rozhodnutím? Protože podle me zkušenosti v jiných systémech umře postava hlavně na své špatné rozhodnutí.
15.11.2019 11:23 - LokiB
Jerson píše:
Nicméně pravidla Omegy zajistí (kromě jiné) to, že prvních několik střetů nebude TPK.


Protože máš historicky obavu ze smrtí postav a TPK. To ale není všeobecně platná obava hráčů RPG a DnD obzvlášť.

Jerson píše:
Ano, můžu to odehrát. Nenapadá mě situace, ve které bych nemohl použít pravidla, která mi mě navedla, jak ta situace dopadne a jaký to bude mít vliv na vývoj příběhu.


A jak tedy odehraješ honičku Nazghula a Hobitu, o ktere mluvil Šaman? Aby z toho byl ten pocit, který on chce mít a hráči měli pocit, že je to fér?
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
ČAS neregistrovaní : 0.022538900375366 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
1 až 20 z 44 >
ČAS 0.22270894050598 secREMOTE_IP: 100.24.125.162